Екі жыл сайын қазақ қоғамы бір дүрлігіп басылады. Әрбір дүмпуді тудыратын бір күш бар десек, мемсыйлыққа қатысты әңгімені қоздатып отырған сол баяғы Мемлекеттік сыйлық берудегі әділетсіздіктің әсері секілді көрінеді. Бір қызығы, ол мәселеде додаға түскен үміткерлерден гөрі, сыйлыққа қатысы жоқ жұрттың даусы қаттырақ шығып жатады...
Өткен ғасырдың 60-жылдарында әдебиет пен өнер саласында Абай атындағы республикалық сыйлық белгіленіп, ол негізінен, сол саладағы көркемдік деңгейі жоғары шығармалар жазған қаламгерлерге беріліп келгені мәлім. Әрине, олардың арасында социалистік реализм әдісімен жазылған шығармалардың айдарынан жел есіп, марапаттың көбі соларға бұйырды, дегенмен, ол құрметке ие болған қаламгерлердің дені әдеби ортада да, халық арасында да мойындалған ақын-жазушылар еді. Ал тәуелсіздік кезеңінде қаламгерлерге Мемлекеттік сыйлық берілген сайын кезекті лауреаттарға көңіл толмаушылық ашық көрініп, «лайықсыз адамдар алды» деген әңгіме айтылмай қалған кезі аз...
Мемлекеттік сыйлық беру – қалайда бір елдің әдебиеті мен өнерінің, ғылымы мен техникасының жетістіктерін танып, оны жасағандарға лайықты сый-сияпат көрсетіп, мадақтап отыру үшін жасалған шара. Оның негізін салған КСРО дегенімізбен, соншалықты жаман үрдіс деуге келмейді. Бұрын ондай марапат мемлекеттің саясатын насихаттап, сол жолда тер төккендерді үлгі ету мақсатында берілсе, бүгінгі тәуелсіз елімізде мемсыйлық иелері өз шығармаларымен ел саясатын мадақтауы шарт емес, тек көркемдік тұрғыдан озық, жаңашыл, толымды туындылар жасауы керек деген талап бар.
Қазақстанда 2008-2018 жылдар аралығында әдебиет пен өнер саласында Қазақстан Республикасының Мемлекеттік сыйлығы берілсе, 2020 жылдан бастап ол сыйлық − «Қазақстан Республикасының Абай атындағы әдебиет пен өнер саласындағы мемлекеттік сыйлығы» ретінде иелеріне жетпек. Ал әл-Фараби атындағы ғылым мен техника саласындағы мемлекеттік сыйлық 2015 жылдан бастап беріліп келеді.
Абай атындағы мемсыйлықтың додасына кімдер түседі?
Өткен аптада Мемлекеттік хатшы Қырымбек Көшербаевтың төрағалығымен онлайн форматта 2020 жылғы Қазақстан Республикасының Абай атындағы әдебиет пен өнер саласындағы мемлекеттік сыйлығын беру жөніндегі комиссияның алғашқы отырысы өтті. Отырыста әдебиет, кино, театр, музыка, сәулет және бейнелеу өнері салалары бойынша аталған еліміздің жоғары дәрежелі сыйлығына ұсынылған 39 автордың жұмысы қаралды. Соның 24-і ақын-жазушылардың туындылары. Анықтап айтсақ, мына қаламгерлердің шығармалары мемлекеттік сыйлық беру жөніндегі комиссияның қарауына жіберілген:
- Асқар Алтай, «Туажат» роман және хикаят;
- Баянғали Әлімжанов, «Сказ столетнего Степняка» романы;
- Бибігүл Имангазина, «Тауқымет» романы;
- Байбота Қошым-Ноғай, «Достық жоралғы» балаларға арналған аударма өлеңдер, тақпақтар, санамақтар, жұмбақтар, ертегілер жинағы;
- Бақытжан Қанапиянов, «Достояние души» («Жан-дүние игілігі») өлеңдер жинағы;
- Ғарифолла Есім, «Ғұлама-наме» трилогиясы;
- Жолтай Әлмашұлы, «Ащы да тәтті өмір» романдар жинағы;
- Жүрсін Ерман, «Ұларың қайда, Ұлытау?» өлеңдер жинағы;
- Исраил Сапарбай, «Ойтұмар» афоризмдер жинағы;
- Қуаныш Жиенбай, «Жер үстінде де жұмақ бар» роман, әңгімелер жинағы;
- Қайыржан Төрежанов, «Сыртқы барлау» тарихи әдебиет;
- Қазыбек Иса, «Сырымды айттым далаға» жыр жинағы;
- Марал Ысқақбай, «Тұлғалар туралы толғаныс» сыни мақалалар, әдеби толғамдар.
- Мырзатай Жолдасбеков, «Ұлы Дала әдебиеті» жинағы;
- Несіпбек Дәутайұлы, «Кісі иесі» повестер мен әңгімелер жинағы;
- Оразалы Сәбден, «Абай, Қазақстанның болашағы және әлемдік цивилизация» ой-толғамдар жинағы;
- Роза Мұқанова, «Сарра» драматургиялық шығармалар жинағы;
- Софы Сматаев, «Өлеңім-өзегім, Мәңгі жырым – өз елім» өлеңдер жинағы;
- Серік Ақсұңқар, «Көкейімде – Күлтегіннің жазуы» өлеңдер жинағы;
- Сауытбек Абдрахманов, «Абыз Әбіш» толғаныстар;
- Тынымбай Нұрмағанбетұлы, «Періштелердің өлімі» роман, әңгімелер жинағы;
- Уәлихан Қалижан, «Қасиет пен қасірет» деректі тарихи романы;
- Ханбибі Есенқарақызы, «Мен-дағы табиғаттың бөпесімін» өлеңдер жинағы;
- Шөмішбай Сариев, «Сәлем, саған туған ел» өлеңдер жинағы;
Ал енді бұлардың қайсысы мемсыйлықтың аламан бәйгесіне қатысады дегенге келер болсақ, ол жайында әзірге мәлімет жоқ. Комиссияның отырысы өткені жайындағы ақпарат құралдарына шыққан шағын хабарда ол жайында «Комиссия отырысы аясындағы жасырын дауыс беру қорытындысы бойынша конкурстық іріктеудің шешуші кезеңіне өткен үміткерлер анықталды» деген ғана сөз бар. Сонда кімдер келесі кезеңге өтті? Ол жайында мәлімет жоқ. Сосын біз Қазақстан Жазушылар Одағы жаққа мойнымызды созып көрдік, ол жақтан хабар болмады. Одан соң Мәдениет және спорт министрлігінің баспасөз хатшылығына қоңырау шалып, өзімізді таныстырып, мемлекеттік сыйлықтың іріктеу кезеңінен өткен авторлар жайында білгіміз келетінін айттық. Телефонға жауап берген кісі «қазір анықтап алайын, кейін қоңырау соғыңыз» деді. Жарты сағаттан соң қайта хабарласқанымызда «ол жайында мәліметтер ресми түрде баспасөзде жарияланатын болады, содан аларсыз. Қазір оны сізге беруге басшылық рұқсат етпейді» деді. Түбі жария болатын нәрсені тура мемлекеттік құпия сияқты соншалық жасырғанына таңғалдық. Бірақ ел ішінде сөз жата ма, ұзынқұлақтан естуіміз бойынша, келесі кезеңге тоғыз автор өткен. Олардың есімдерін ресми ақпарат шықпайынша біз де жарияламауды құп көрдік.
Мемсыйлық комиссиясы неге көңіл бөлмей жүр?
Сыйлықты мемлекет береді десек те, оның «құдайы» − мемлекеттік сыйлық беру жөніндегі комиссия. Демек, бір адамдардың сыйлық алу, алмауын өздеріне ерекше құзырет берген екінші адамдар тобы шешеді деген сөз. Бірақ сол комиссияның әділетсіздігі, көбіне лайықты адамды комиссияның іріктеу кезеңінен құлататыны жайында әңгіме көп.
Мысалы, шығармалары бұдан бұрынғы мемлекеттік сыйлыққа ұсынылып, комиссияның сынағынан «сүрініп» кеткендердің арасында Софы Сматаев, Қуаныш Жиенбай, Сайлаубай Жұбатырұлы секілді көрнекті прозашылар мен Жүрсін Ерман, Жәркен Бөдеш, Исраил Сапарбай, Ғалым Жайлыбай, Светқали Нұржан секілді белгілі ақындардың бәрі де сол сыйлыққа лайықты қаламгерлер. Ал тірі кезінде мемлекеттік сыйлыққа ұсынылып тұрып, ала алмай кеткен Бердібек Соқпақбаев, Сағи Жиенбаев, Сәкен Иманасов, Рахымжан Отарбаев секілді ақын-жазушылардың шығармашылығы қай жағынан қарасаң да жоғары марапатқа ие болып жатқандардың ешқайсысынан кем емес. Сөйте тұра берілмейді! Бұл жайында қаламгерлер әр кезде ащы-ащы сөздер айтып жатады. Мәселен, белгілі ақын, мемсыйлық додасынан бірнеше рет құлаған Жүрсін Ерман осыдан сегіз жыл бұрын «Халық сөзі» газетінің тілшісіне берген сұхбатында: «Прибалтика елдерінде ақындар біздегідей өзін сыйлыққа ұсынбайды. Тұрақты комиссия жыл сайын ақын-жазушылардың кітаптарын оқып отырып, лайықты деген авторға өздері береді. Ал бізде Мемсыйлықты қарайтын комиссия керек десең кітабыңды оқымайды. Қашанда қазақы әдетімізбен араға кісі салу, сақал бұлдаулар болады. Әрі фамилияңа қарап баға береді. Былтыр алпысқа келгенімде Серік Қирабаевтан бастап, сыншы Құлбек Ергөбек, ақын Ұлықбек Есдәулет, менімен бірге бәйгеге түскен Рафаэль Ниязбектер шығармашылығымды талдап, кемшілік жоқ екен деп құлаш-құлаш мақала жазды. Ертең Мемсыйлықтың мәжілісі болғанда, мұның бірі де ескерілмейді, білемін. Екіншіден, жеке бастың араздығын салады», – деуі көңілге көп күдік ұялатады. Демек, мемлекеттік сыйлық беру кезінде бәйгеге қосылған шығарманың сапасы емес, комиссия мүшелерінің авторларға деген жеке бас араздығы мен көңіл жақындығы да рөл ойнайды деген сөз.
Мемсыйлық мәселесіндегі тағы бір кілтипан сыйлыққа ұсынылған шығармалардың комиссия мүшелері тарапынан оқылып, талданып, пікір қорытылмай, үстірт бағалануы жайындағы әңгіме.
«Қазақстан Республикасының әл-Фараби атындағы ғылым мен техника саласындағы және әдебиет пен өнер саласындағы мемлекеттік сыйлықтары туралы» Қазақстан Республикасы Президентінің 2015 жылғы 21 қаңтардағы № 993 Жарлығына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы 2020 жылғы 24 наурыздағы қаулысымен Қазақстан Республикасының Абай атындағы әдебиет пен өнер саласындағы мемлекеттік сыйлығын беру жөніндегі комиссияның құрамы бекітіліпті. Комиссия құрамында 50 адам болса, соның 18-і ғана қаламгерлер. Олардың арасында екі-үшеуі орыстілді қаламгерлер. Сонда, бүкіл комиссияны былай қойғанда, әдеби шығармаларды оқып, бағасын беретін негізі 15 шақты адамның өзі жұмысын толық атқара ала ма? Әдеби шығармаға комиссия құрамындағы 50 кісінің бәрі дауыс береді, ал маман еместер мамандардың пікіріне сүйеніп, дауыс бере салса, оның несі комиссия, оның несі әділет? Біздіңше, талай мықты қаламгерлердің жігерін құм қылып жүрген комиссияның осы әрекеті жалғаса берсе, жуық арада даудың тыйылуы қиын...
Содан кейін әдеби шығармаларға арналған сыйлықтың кейбір әдеби жанрларда жазылған туындыларға шекеден қарайтыны бар. Мәселен, қазақ әдебиетіндегі сын, драматургия саласында аз ғана шығармалар мемсыйлықпен марапатталса, сатиралық туындылар мүлде алмаған, ал балалар әдебиеті бойынша осы кезге дейін жалғыз автордың кітабы ғана мемсыйлыққа ие болған. Ол − 1984 жылы «Аспандағы әпке» атты жинағына мемлекеттік сыйлық алған Мұзафар Әлімбаев қана. Өкініштісі сол, Бердібек Соқпақбаев, Машқар Гумеров, Молдахмет Қаназ, Марат Қабанбай секілді қазақ балалар әдебиетін дамытуға еңбегі сіңген көптеген жазушы марапаттаудан сырт қалды. Ал биылғы мемсыйлыққа ұсынылған кітаптардың арасында балаларға арналған жалғыз туынды Байбота Қошым-Ноғайдың «Достық жоралғы» атты кітабы болатын...
Жалпы, балалар әдебиетінің көрнекті өкілдерін өзге елдерде жоғары бағалайды. Мәселен, кеңестік кезеңде балалар әдебиетінің көрнекті өкілі Самауил Маршақ Ленин атындағы сыйлықтың және төрт рет КСРО мемлекеттік сыйлығының лауреаты болған.
Мемсыйлық лайықтыларға бұйырса...
Қашанда талантты қаламгерлерін жоғары бағалайтын халық өздерінің сүйікті қаламгерлерін, талантты ақын-жазушыларды дәрежелі сыйлық алып, тірі кезінде құрметке бөленгенін қалайды. Бірақ халықтың пікірімен санасып жатқан кім бар?! Дегенмен қазақ елі тәуелсіздік алғаннан бергі жерде кейбір дарынды тұлғаларға өлгеннен кейін Мемлекеттік сыйлық беріліп, әділет қалпына келтірілгендей болған. Мұқағали Мақатаев, Асқар Сүлейменов, Жұмекен Нәжімеденов, Шәмші Қалдаяқов секілді қазақ халқының даңқты перзенттерінің қайтыс болған соң өз елінің жоғары марапатының иегері болуы ұлт мерейін көтерер іс болғаны анық. Өкініштісі, тірі кезінде әділ бағасын алмаған қазақтың талантты перзенттері бұлармен шектелмейді. Бұл жайында көрнекті ақындарымыздың бірі Байбота Қошым-Ноғайдың: «Бәрін бірдей сөз етпей-ақ қояйын... Егер мемлекеттік сыйлық шын мәнінде дарынды, талантты адамдарды бағалаудың көрсеткіші болса, қолдан жасалған шартты бұзып Мұқағали Мақатаев пен Жұмекен Нәжімеденовке қайтыс болғаннан кейін Қазақстан Республикасының мемлекеттік сыйлығын берген секілді. Сағи Жиенбаев, Өтежан Нұрғалиев, Жүсіп Қыдыров, Сәкен Иманасов, Есенбай Дүйсенбайұлы, Жұматай Жақыпбаев, Әбдіраштың Жарасқаны секілді қазақ әдебиетінің көсегесін көгерткен марқұм ақындарды да осы сыйлықпен марапаттауы керек еді ғой.
Ал тірілердің арасында әділетсіздік салтанат құрып, жасай береді!..», – деп ашына жазуы көп нәрсені аңдатқандай.
Жалғыз әдебиет қана емес, өнерде де лайықты марапатқа қол жеткізе алмай жүрген тұлғалар көп, кейбірі арамыздан кетіп те жатыр. Әндерін бүкіл халық сүйіп тыңдайтын композитор Кеңес Дүйсекеев те солардың бірі. Тірі кезінде мемлекеттік сыйлыққа төрт рет ұсынылып, төртеуінде де атақты композитор сыйлық беруші комиссияның сынынан өтпей қалды... Ол жайында белгілі сатирик Көпен Әмірбек өзінің әлеуметтік желідегі парақшасында мынадай жазба қалдырыпты: «Алматы» телеарнасының ұйымдастыруымен дүниеден озған дүбірлі композитор Кеңес Дүйсекеевтің рухына арналған «Сәуле-ғұмыр» атты 50 минуттық хабарға қатысып қайттым. Өнер өлкесінде жүрген бірталай жұлдыздар мен қоғам қайраткерлері Кеңес ағаны сағынышпен еске алды. Талай әншілердің бағын ашқан талантты композитордың бір ғана «Қарағым-ай» әні Димаш Құдайбергеннің орындауында қазақ халқын әлемге әйгілеген жоқ па? Осы әні үшін Кеңес Дүйсекеевті Мемлекеттік сыйлыққа ұсыну туралы мәселе қойылды. Негізі өте орынды ұсыныс.
Мінезі тік, қара қылды қақ жарып сөйлейтін еді ғой. Сол шатақ мінезі үшін де талай сыйлықтан айырылғанын білем...».
Несін жасырамыз, бүгінде таза әдебиет пен саф өнердің қадірі кетіңкіреп, оның орнын бұқаралық мәдениетке иек сүйейтін сыпсың сөз бен даңғаза музыка басып барады ғой. Осындай жағдайда мемлекет тарапынан талантты тұлғалардың еңбегі лайықты бағасын алса, қазақтың ұлттық сөз өнері мен саз өнері сақталып, рухани тоқырауға ұшырамай, іргелі елге айналар ма едік деп армандайсың.
Қалай десек те, мемлекеттік марапат –мемлекеттің беделін көтеретін басты шаралардың бірі. Сондықтан мемлекет басқарғандар да оны лайықты тұлғаларға табыс етіп, әділеттен сүрінбесе, халық та мемлекеттік сыйлықтың берілуінен мін іздей беретін мысқылшыл мінезден арылар ма еді дейміз.
Ахмет ЖҰМАҒАЛИҰЛЫ